مقاله ای در مورد گاز نیتروژن
نوشته شده توسط : محبوبه

واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
بدلیل بی اثر و خنثی بودن گاز نیتروژن "آنتونی لاوازیه" شیمیدان فرانسوی این گاز را ازت ( بدون زندگی ) نامید.
گاز نیتروژن یا ازت کوچکترین عضو از گروه پانزدهم جدول تناوبی است که نماد آن N  و عدد اتمی آن ۷ است. گاز نیتروژن معمولاً به صورت یک گاز غیر فلزی، دو اتمی، بی اثر، بی رنگ، بی مزه و بی بو است که ۷۸% جو زمین را در بر گرفته و عنصر اصلی در بافتهای زنده است.

جهت آشنایی با گاز نیتروژن روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز نیتروژن

 

 

 

به گونه ای که مشتریان گرامی در خصوص مخلوط های گازی LEL متان در ایر و LEL هیدروژن در ایر ( این مخلوط هادتکتورهای گازی بسیار پرکاربرد است ) بدلیل استفاده ی اپراتور از مخلوط های گازی فوق الذکر در سیلندرهای قابل حمل و کوچک ، تا دو سه سال پیش مجبور به خرید از کمپانی های خارجی ، پرداخت مبلغ بالا و تحمل زمان های طولانی جهت تحویل کالا بودند ولی تیم فنی شرکت فاران صنعت با ارائه مخلوط های گازی فوق الذکر و موارد مشابه در سیلندرهای قابل حمل و قابل شارژ با بالاترین کیفیت ممکن و قابل رقابت با برندهای خارجی موفق به جایگزینی مخلوط های گازی داخلی به جای مخلوط های گازی وارداتی گردیده است و استقبال مصرف کنندگان جهت تهیه مخلوط گازی مورد نیاز خود در قالب پکیج ارائه شده توسط تیم فنی شرکت فاران صنعت به جای خرید از کمپانی های خارجی خود گواه این مدعاست.
گاز هگزان با فرمول مولکولی  C6H14 ششمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید  که از شش اتم کربن و 14 اتم هیدروژن تشکیل شده است.
گاز های کالیبراسیون بسته به اجزاء مخلوط گازی و مقدار Component ها دارای تاریخ انقضا Shelf Life از 6 ماه تا دو سال می باشند.
برای اولین بار درسال 1915 طی جنگ جهانی ارتش آلمان در فرانسه از گاز کلر استفاده کرد و در نتیجه ی این امر سربازان زیادی دچار صدمات جبران ناپذیر شدند.
گاز Z-Air در صنعت گاز به عنوان یک مخلوط های گازی هم شناخته می شود زیرا از 20.5% اکسیژن و 79.5% نیتروژن تشکیل شده است.
گاز کربن دی اکسید ( گاز دی اکسید کربن ) یا گازکربنیک با فرمول شیمیایی CO2 از ترکیب یک اتم کربُن با دو اتم اکسیژن تشکیل شده است.
گاز سولفور هگزا فلوراید برای اولین بار در سال 1906 میلادی توسط دانشمند فرانسوی آنری مواسان  از کنار هم قرار گرفتن گوگرد و فلوئور کشف شد.  
جالب این است که در جهان فراوانی آرگون 36 که از محصولات سنتز هسته ای ستاره ای در ابرنواخترهاست بسیار بالاتر از آرگون 40 است.
در صورتی که این سوختن بصورت ناقص انجام شود ترکیبات تک کربنی مانند استالدهید ، متانول ، اتانول و گاز متان تولید می شود .
در خصوص شیرهای سر سیلندری سه استاندارد جهانی شناخته شده و مطرح  وجود دارد که دو مورد و فقط شماره های محدودی از آن ها بیشترین کاربرد را در ایران دارد و شرکت فاران صنعت در راستای حمایت از شما مصرف کنندگان گرامی و همچنین رعایت قوانین و اصوال ایمنی شیر های سر سیلندر اقدام به پیاده سازی این استانداردها و آگاهی هرچه بیشتر مشتریان خود نموده است.
• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.
گاز نرمال بوتان در شرایط فشار و دمای استاندارد بصورت گازی بی رنگ ، بی بو ، غیر سمی و بسیار قابل اشتعال است.
رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) وسیله ای است جهت تقلیل فشار سیلندر و یا خطوط انتقال گاز .
گاز هیدروژن سولفید  بخاطر این که از هوا سنگین تر است ، بیشتر در مکان های کم ارتفاع تجمع دارد و به سرعت در هوا پخش می شود لذا در مناطق کم ارتفاع نظیر چاه های فاضلاب ، تونل ها ، گودال ها و راه آب ها جمع می شود.
1. سیلندر های کربن استیل : این سیلندرها بسیار پرکاربرد می باشند و برای گازهای اینرت ( بی اثر ) و واکنش ناپذیر مورد استفاده قرار می گیرند و دارای قیمت مناسب می باشند.
• اجزا تشکیل دهنده سیلندر
رنگ آمیزی سیلندر های مخلوط های گازی  یا گاز کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد که بر این اساس بدنه سیلندر ها طوسی روشن و گلوئی بر اساس ترکیبات موجود رنگ آمیزی می شود.
الف) BS3 : این شماره استادارد مخصوص گازهای اینرت و خنثی مثل هلیوم ، نیتروژن و آرگون می باشد .این نوع ولو راست گرد بوده و دارای قطر 5/8" می باشد.
گاز دی اکسید کربن دارای جرم مولکولی 44.0095 gr/mol می باشد.
گاز هلیوم  کوچکترین عضو خانواده گازهای نجیب ( بی اثر) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی He و عدد اتمی ۲ نشان داده شده است.
3. سیلندر های استینلس استیل (S.S) : این سیلندرها مخصوص گاز های است که دارای خورندگی و واکنش پذیری بالا می باشند، است.
توجه: گازهای مایع شونده، قابلیت شارژ در سیلندرهای یکپارچه را هم دارند و برخی از این گاز ها مثل پروپان ، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در این سیلندرها شارژ می شوند اما عکس این قضیه صادق نمی باشد و نمی توان گازهایی که فشار بالایی دارند را  در سیلندرهای درزدار شارژ کرد.
40% Hydrogen H2 in Nitrogen N2 Balance

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: